تبلیغات
مرجع خبری خودرو
رسانه ی خـــــــــــبری خودرو - آشنایی با سیستم های ESP( قسمت دوم) کد افکت متن
رسانه ی خـــــــــــبری خودرو
"رسانه ی خبــــــری خودرو "وابسته به منابع رســــــمی

* تیتر بهترین و داغ ترین خبر های روز را این جا بخوانید *

 

 

beautifulcars


Create your flash banner free online
پربازدیدترین مطالب

کد پربازدیدترین

محل تبلیغات شما

*************************************************************
مرجــــــــــع بزرگ خبـــــری خـــــــودرو

Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر


هر روز برترین ویدیو ها را تماشا کنید

«قسمت دانلود»


مرتبه
تاریخ : دوشنبه 12 فروردین 1392

در قسمت دوم این پست شما را با سیستم های ESP و طرز کار آنها بیشتر آشنا می کنیم آشنا می کنیم.

 

ESP، چهار پدال ترمز برای ایمنی بیشتر:

سیستم های ایمنی فوق درواقع جزء سیستم های ایمنی غیرفعال بوده ولی ESPجزء سیستم های فعال است. تفاوت میان سیستم ایمنی فعال و غیر فعال این است که سیستم غیرفعال درواقع پس از بروز تصادف عمل کرده و از شدت خسارات جانی حادثه می کاهند ولی سیستمی مانند ESP(فعال) سبب می گردد تا اصولاً حادثه ای رخ ندهد و از بروز آن جلوگیری می نماید.

عملکرد :ESP

وقتی خودرویی از مسیر خود خارج می شود و یا از فرمان و اراده راننده پیروی نمی ماید عملیاتی برای جلوگیری از این پدیده اجرا میگردد. بنابراین خودرو طوری عمل می نماید که گویی دارای چهار پدال ترمز است و هر یک از چرخ ها دارای یک دیسک ترمز جداگانه هستند. اگر چه انسان با پایش فقط یک پدال ترمز فشار می دهد سیستم ESPقادر است که چرخ های خودرو را بامیزان ترمز متفاوتی به توقف وادارد.

مثال 3:

فرض کنید خودرویی درحال حرکت در یک پیچ راست گرد بر روی لکه روغنی لیز می خورد،در این موقع ESPوارد عمل شده و با ترمز مناسب، فشاری را به خودرو وارد می آورد تا آن به سمت راست منحرف شده و در مسیر ضروری قرار گیرد. نتیجه آن که، این عکس العمل از تصادف خودرو با وسائل نقلیه ای که از روبه رو در حال حرکت هستند جلوگیری می نماید.

روشی که با آن ترمز ESPکار می کند را می توان با عکس العمل یک سورتمه برفی

روی برف توضیح داد؛ در این صورت ما بر روی ترمز سمت چپ فشار وارد می آوریم و سورتمه را به طرف چپ منحرف می نماییم و اگر بخواهیم به طرف راست حرکت کنیم ترمز سمت راست را فشار می دهیم تا سورتمه به طرف راست حرکت نماید.

ترمز ESPدرهر ثانیه 25 بار وضعیت خودرو را کنترل می نماید که آیا بر روی خط حرکت قرار داریا خیر و ضمناً به سرعت از انحراف در لحظات اولیه جلوگیری می نماید و این فرقی نمی کند که آیا خودرو در حال شتاب گیری درسرعت یکنواخت است و یا در حال ترمز.

ESPفقط بر روی چرخ های خودرو اثر نمی گذارد. قبل ازآنکه این سیستم مدرن دستورات بازدارنده خود را صادر نماید بر روی عملکرد موتور تأثیر گذاشته و قدرت موتور را تقلیل می دهد. عمل فوق از وارد آوردن فشار زیاد بر روی چرخ دنده ها و قطعات متحرک جلوگیری می کند. در این صورت کافی است که فقط راننده فرمان را به سمت دلخواه بگرداند، ESPبقیه کار را انجام خواهد داد. راننده خودروی فاقد ESPدر این گونه مواقع شدیداً دچار اضطراب و پس از آن دچار خسارت خواهد گردید زیرا برای تثبیت وضعیت خودرو اغلب بیش از حد لزوم فرمان را به راست و یا چپ خواهد گردانید تا موفق به کنترل خودرو گردد و این امر، خود باعث خروج خودرو از کنترل راننده می شود. مخصوصاً زمانی که راننده مجبور است ابتدا خودرو را به سمت چپ یعنی خودرو های مقابل هدایت کند و سپس بر روی مسیر عبور خطوط خودرو های هم مسیر سمت راست، که این امر ممکن است به سرعت، خودرو را دچار پیچ و تاب نماید و این حرکات شدید باعث لیز خوردن مضاعف و یا واژگونی خودرو گردد.

ESPمی تواند بر حسب بهره گیری آن توسط کارخانجات خودروسازی، نام های متفاوتی را به خود بگیرد. مثلاً این سیستم در خودروی ب ام و DSC، در پورشه PSM، درمیتسوبیشی MASC، در هوندا VSAو در تویوتا VSCنام گذاری شده است.

اقای دکتر«روبرت سوبل»از بخش تحقیقات کارخانه خودروسازی فولکس واگن در این مورد مطالعات دقیقی را به انجام رسانیده است. او می خواست بداند که تا چه میزان این سیستم جدید موثر است؟ وی وضعیت تصادفات مدل های مختلف فولکس واگن را خودرو مجهز به ESPویا بدون سیستم ESPمورد مطالعه قرار داد و به نتایج شگفت انگیزی رسید:

در چهار پنجم موارد در خودروهای دارای ESPاز خروج مسیر جلوگیری به عمل آمد.

این یک موفقیت بسیار ارزشمند است زیرا در 25 درصد تصادفات خودرو لیز می خورد و یا از مسیر خارج می شود.

ایشان سپس محاسباتی را با توجه به تعداد موجود خودروها در آلمان انجام داده و چنین نتیجه گرفت: اگر تمام خودروهای آلمان در سال 2002 میلادی مجهز به سیستم ترمز ESPبودند تعداد تصادفات مرگبار به شدت کاهش می یافت.

عملکرد سیستم: ( دینامیك درایو )

در واحد کنترل الکترونیکی سیستم دینامیک درایو وضعیت های گوناگون رانندگی ثبت شده است .

این نوع سیستم می تواند با پردازش داده های گوناگون همچون سرعت ، زاویه ورود به پیچ ، وضعیت پدال گاز ، نیروی لحظای موتور و . . . بهترین وضعیت را برای بازو های پایدارکننده سیستم کمک فنر ها برگزید.

دینامیک درایو با افزایش فشار بر اکسل عقب چسبندگی چرخهای عقب را در مانورها بیشتر می کند . با این سیستم فشار بر روی چرخی که رو به بیرون دایره پیچ قرار دارد به گونه ای هماهنگ کمتر می شود. بدین صورت از یک طرف تمایل بر پر پیچی خودرو همواره تحت کنترل و از طرف دیگر اکسل عقب در آسانتر شدن کنترل خودرو در مانور ها کمک بسزایی به راننده می نماید.

این سیستم مجهز به قطعات پیچیده مکانیکی و هیدرولیکی می باشد فرمان این سیستم از یک واحد کنترل الکترونیکی و نیروی این سیستم از راه دو پمپ هیدرولیکی بدست می آید . این پمپ ها با دو بازوی مکانیکی به شکل موازی با مفصلهای که بر روی اکسل عقب مونتاژ شده است ، اتصال دارند . هنگامی که خودرو با سرعت وارد پیچ می شود ، این بازو ها با فرمان های که از واحد کنترل می گیرند به چرخش و یا گردش افتاده و با افزودن فشار بر روی یک چرخ کاهش فشار از روی چرخ دیگر ، حرکت گهواره ای خودرو در مانور ها را از میان می برند.

برای افزایش کارایی سیستم ، یک موتور کوچک الکتریکی نیز در میان بازوهای پایدار کنند نصب شده است و واکنش سیستم را سریعتر می نماید. ( نیروی گشتاور این موتور کوچک 800 نیوتن متر می باشد.) همچنین لازم به ذکر است که با سیستم پایداری الکترونیکی (ESP) خودرو نیز در ارتباط می باشد.

زمان پایدار سازی این سیستم از زمان آغاز اندازه گیری تا رسیدن به پایداری در مانور ها تنها یک چهارم ثانیه است و بدین روی سریعتر از دیگر سیستم های قابل مقایسه کنونی است.

فشار هیدرولیک این سیستم به گونه ای بسیار دقیق در بلوک سوپاپها کنترل و بر روی هر یک از بازو های پایدارکننده در حدود 180 بار می باشد .

كاربردمكاترونیك درسیستمهای یمنی خودرو

با افزایش تصادفات گسترده كه ناشی از بی احتیاطی راننده و عدم دقت او در كنترل خودرو می باشد و همچنین گسترش علم مكاترونیك در صنعت خودرو، نقش راننده در حركت مستقیم در خودروهای امروزی تغییر كرده و بجای راننده، یك سیستم خبره كه از چند واحد مكاترونیكی تشكیل شده است وظیفه كنترل خودرو را به عهده خواهد داشت. مكاترونیك از از در هم ادغام كردن دو كلمه مكانیك و الكترونیك تشكیل یافته است كه تركیبی از علوم مكانیك، الكترونیك و كنترل می باشد. در سیستم هایی كه در زمینه مهندسی مكانیك و الكترونیك استفاده

می شوند شاهد افزایش كاربرد الكترونیك و پردازش اطلاعات در مكانیك هستیم. نتیجه یك سیستم مكاترونیكی تلفیق اجزا تشكیل دهنده سیستم یا سخت افزار و اطلاعات حركتی آن یا نرم افزار می باشد. در سیستم های مكاترونیكی از تعدادی حسگر استفاده می شود كه اطلاعات ضروری و حركتی اجزا اصلی سیستم را به اطلاع یك واحد كنترل مركزی می رساند و آن واحد با كنترل عملگرهایی كه نقش بازوهای اجرایی سیستم را دارا می باشند سیستم را كنترل می كند. ارتقا سیستم های مكاترونیكی بستگی به دریافت اطلاعات تازه در زمینه ساختمان مكانیكی اولیه، حسگرها، عملگرهای اجرایی، پردازش اتوماتیك اطلاعات و سیستم های كنترل كننده می باشد.. از جمله سیستم های مكاترونیكی خودرو كه در سیستم های ایمنی خودرو استفاده می شود می توان به سیستم كنترل سرعت قابل تطبیق با خودرو (ACC)، سیستم كنترل پایداری (ESP)، و سیستم ترمز اضطراری اشاره كرد.

با استفاده از سیستم كنترل سرعت راننده می تواند بوسیله اهرم های كنار غربیلك فرمان سرعت خودرو را در یك سرعت ثابت تنظیم كند و هنگامیكه به نزدیكی خودروی جلویی رسید به صورت اتوماتیك سرعت كاهش داده می شود و پس از عبور خودرو مذكور سرعت خودرو به سرعت تنظیم شده باز می گردد.

این سیستم دارای ارتباط چند واحد كنترل مهم خودرو از جمله واحد كنترل الكترونیكی ACC، واحد كنترل الكترونیكی موتور، واحد كنترل الكترونیكی جعبه دنده اتوماتیك و واحد كنترل ترمز بوسیله شبكه مالتی پلكس می باشد.

سیستم ACCدارای یك رادار در جلو خودرو می باشد كه پس از دریافت اطلاعات مبنی بر نزدیكی به مانع با ارسال سیگنال مربوطه واحد كنترل الكترونیكی را مطلع می كند و این واحد نیز به صورت دیجیتالی و بوسیله شبكه مالتی پلكس با ارسال ارقام معنی دار 0 و 1 به واحدهای كنترل موتور، جعبه دنده اتوماتیك و ترمز آنها را مطلع كرده و واحد های فوق بوسیله عملگرهای مربوطه سرعت خودرو را كاهش می دهند. واحد كنترل موتور با كم كردن زاویه دریچه گاز و پاشش انژكتور دور موتور راكاهش می دهد، واحد كنترل جعبه دنده اتوماتیك با حركت شیربرقی های تعویض دنده جعبه اتوماتیك دنده های معكوس را برای خودرو انجام

می دهد و واحد كنترل ترمز با كم كردن سرعت چرخ ها سرعت خودرو را كم می كند و با روشن كردن چراغ ترمز عقب توسط واحد كنترل راننده خودروی عقب را از انجام عملیات ترمز مطلع می كند با عبور مانع از جلوی خودرو سرعت دوباره توسط واحد های كنترل نام برده شده به حالت اولیه بر می گردد. با بررسی سیستم كنترل سرعت مشاهده گردید كه این وسیله در كمك به راننده در كنترل خودكار و كم كردن تصادف نقش تاثیرگزاری خواهد داشت.

ESPسیستم تلفیقی از مكاترونیك و سیستم هیدرولیك می باشد. واحد هیدرولیك دارای شیر های برقی، پمپ هیدرولیك می باشد كه از واحد كنترل الكتریكی ESPفرمان می گیرند. واحد كنترل الكترونیكی ESPواحد ترمز ضد قفل را در هنگام ترمزگیری كنترل می كند. در هنگام فعال سازی سیستم، چراغ مربوطه در صفحه كیلومتر شمار روشن شده و راننده را از فعال سازی سیستم مطلع می گرداند.

خودروی سیتروئن c5دارای سیستم ESPمیباشد

esp

EBD


مثال اگر شما نصف ماشینتون روی یخ باشه و دو چرخ دیگه روی آسفالت اگه فقط از سیستم ای بی اس استفاده کنید ماشین به طرفی که آسفالته منحرف میشه و از مسیر خارج میشه ولی اگر ای بی دی نیز همراه شما باشه از این انحراف هم جلو گیری میکنه!


تقاضای خارجی ترمز(EBD)
تصادفهای منجر به لغزیدن یا واژگون شدن از رایج ترین تصادفهای كامیونها هستند برای انكه به شما كمك كنیم از عهده شرایط دشوار بر ایید ESPرا طراحی كرده اند ای اس پی از طریق تعامل بین سیستم الكترونیكی ترمز كامیون .سیستم مدیریت موتوروسیستم ترمز تریلربا نیروهایی كه میخواهندكامیون را از جاده خارج كنندمقابله میكند این سیستم از سه سنسور روی كشنده تشكیل شده است كه زاویه انحراف. شتاب جانبی وضعیت فرمان را اندازه گیری میكندیك دستگاه مركزی مقادیر اندازه گیری شده را محاسبه میكندوقتی این مقادیر با هم مطابقت ندارندترمزها جداگانه روی یك یا چند چرخ فعال میشوند همزمان گشتاور موتور كاهش داده میشودتا سرعت حركت كم شده و مجددا تعادل بر قرار شود

پمپ وسوپاپ های ترمز ضد قفل

ASR : این سیستم ترمز در شرایط جاده های برفی و زمستانی با ترکیب ترمز ABSو استفاده از قدرت موتور به راننده کمک می نماید که خودرو را به سادگی کنترل و متوقف نماید .
EBD : این سیستم ترمز در جهت توقف کامل خودرو باکمک ECUو چهار سنسور و کانال مجزا برای هرچرخ کمک می نماید در شرایط جاده ای متفاوت هر چرخ را به تنهایی کنترل نماید و مانع از انحراف و تغییر جهت خودرو در شرایط جاده ای لغزنده و بارانی ، خاکی ، دست انداز و همچنین در ترمزهای شدید و ناگهانی شود

تفاوت سیستم ترمز EBD و ESP چی هست ؟

EBD مخصوص تقسیم نیرو روی 4چرخ برای حفظ تعادل هست.تمام خودرو های که مجهز به ABS هستنEBD هم دارند.ولیESP کنترل پایداری خودرو هستش و ربطی به ترمز نداره.ربطش به بالا رفتن کنترل بهترش توی پیچ با سرعت های بالا هست.همش مربوط به پیچ نمیشه.توی جاده های برفی و لغزنده خیلی کمک می كند. مثلاً اگر شما میخواهید توی پیچ ترمز کنید(ماشینی كه مجهز بهEBD هست)،مسلماً چرخی که داخل پیچ هستش به خاطر اینکه دور کمتری میزند باید نیروی کمتری دریافت کند تا ماشین منحرف نشود! این هم وظیفه EBD!

ebdوقتی وارد عمل می شه که ترمز گرفته بشه که برای منحرف نشدن ماشین نیروی ترمزروی چهار چرخ را کم و زیاد میکنه (البته زیاد که نه!) تا ماشین منحرف نشه.
ولیESP بدون گرفتن ترمز توسط راننده، در صورت نیاز، وارد عمل میشه و با ترمز گرفتن روی بعضی از چرخها مانع منحرف شدن می شود.

تهیه كننده : مهندس دایی زاده (مشهد مقدس)

با تشکر از سایت مکانیک خودرو




طبقه بندی: دانستنیهای خودرو، 
ارسال توسط pooya Rasooli

آرشیو مطالب
نظر سنجی
از کدام کمپانی زیر خوشتان می آید؟








والپــیپـــر ها
عکس روز
پیوند های روزانه
امکانات وبلاگ
امکانات جانبی

کدستان
نیش ترمز